Twee termen die je als Chinees in de oren zouden kunnen klinken: de krukas en de nokkenas. Waar dienen die dingen nu eigenlijk voor ? Het klinkt misschien allemaal wat moeilijk maar eigenlijk valt dat wel mee. Hier komt ie:
De krukas en de nokkenas zijn de 2 belangrijkste assen in een scheepsmotor. Kijk ondertussen ook even naar de animatie hierbeneden. Wil je meer informatie over wat er gebeurt in die animatie, neem dan gerust een kijkje naar Bob’s artikel over het verbrandingsproces in een dieselmotor.
- Krukas (Engels: crankshaft): aan deze as zitten de zuigerstangen en de zuigers gemonteerd. De zuigers bewegen op en neer in de cilinder. Je ziet op de animatie hieronder de krukas onderaan in het midden: het is het enige rondje dat niet beweegt. de kracht van de verbranding in de cilinders wordt dus door de zuigers overgezet op de krukas, die begint te draaien.
- Nokkenas (Engels: camshaft): deze as wordt aangedreven door de krukas. In de animatie zie je de nokkenas (‘camshaft’) bovenaan in het midden. De nokkenas drijft op zijn beurt de kleppen aan (‘valves’). Het aandrijven van die kleppen is nodig om:
- brandstof in de cilinder te kunnen krijgen;
- dan tijdens de verbranding van de brandstof de cilinder ook terug af te sluiten;
- vervolgens de uitlaatgassen terug uit de cilinder te laten;
- en tot slot terug verse lucht in de cilinder te krijgen.
animatie: HowStuffWorks.com
Hoe doet zo’n nokkenas dat nu, die kleppen openen en sluiten ? Dat kan op verschillende manieren, maar wat altijd hetzelfde is, is dat er op verschillende plekken op de nokkenas zogenaamde ‘nokken’ zitten. Een nok is een uitstulping op de as. Op de tekening hieronder zie je 4 nokkenassen (de 2 assen die je ziet telkens boven elke rij van zuigers). Op de assen zie je druppelvormige schijven: de nokken. Zodra de nokkenas aan het draaien gaat, kunnen de nokken ergens tegen duwen. De nokken op de foto hieronder duwen op de bovenkant van de kleppen, zodat de kleppen in de cilinder gedrukt worden en dus de cilinder openen. Wanneer een nok daarna verder beweegt, drukt die niet meer op de klep. De veer die om de klep heen zit (de klepveer) duwt dan de klep weer naar boven. Op die manier sluit de klep de cilinder terug af.
tekening: Wikipedia.org
Reacties kan je hieronder kwijt !
Vond je dit interessant en wil je meer ? Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief en deel dit artikel met je vrienden !
Bedankt Bob voor alweer een erg duidelijke toelichting!
[quote name=”Lieven”]Bedankt Bob voor alweer een erg duidelijke toelichting![/quote]
Graag gedaan !
Meindert
What a joy to find sonmoee else who thinks this way.
LabrÄ«t! Es jau arÄ« pÄ“c Tevis noilgojos. Vakar jau grasÄ«jos zvanÄ«t, lai noskaidrotu, vai neesi pavisam badÄ un vai tomÄ“r nevajag man pie tevis braukt ar ekoloÄ£iskajiem ÄbolÄ«Å¡iem MÄ“s vakar ar KristÄ«ni nolÄ“mÄm pazeminÄt sev latiņu un izvirzÄ«jÄm mÄ“rÄ·i svÄ“tku laikÄ vismaz nepieņemties svarÄ. Bet es Å¡orÄ«t no rÄ«ta nostÄjos uz svariem un ieraudzÄ«ju 71,3. Svars laikam nobijies no publiskoÅ¡anas – kauns viņam piemetÄs
There’s a secret about your post. ICTYBTIHTKY
ik snap hier de ballen niet van 😥
heel mooi zo