Hoe werkt een impellerpomp ?

Precies weten hoe een impellerpomp werkt en hoe het zit met de draairichting van zo’n ding, dat is voor mij een tijdje een mysterie geweest, maar ’t is eigenlijk niet zo moeilijk. Here we go !

Kijk even met me mee naar de foto hieronder. Je ziet de binnenkant van een impellerpomp. De impeller (dat rubberen schoepenradje dus) zit mooi ingesnoerd in het ‘pomphuis’ zoals dat heet. De impeller wordt aangedreven door een as, die op zijn beurt aangedreven wordt door de krukas (meer informatie over de krukas vind je in ons artikel over het verbrandingsproces van een dieselmotor).

Goed, de impeller draait dus rond in het pomphuis. Nu zie je bovenaan het pomphuis een soort verdikking, die verdikking heet een nok. Die nok zorgt ervoor dat de schoepjes van de impeller samengedrukt worden.

impellerpomp binnenkant: impeller en pomphuis

Laten we nu even voor de gemakkelijkheid zeggen dat het buitenwater aangevoerd wordt aan de rechterkant van de pomp (zie schema hieronder). Laten we ook zeggen dat deze impeller draait in de richting van de wijzers van de klok. Doordat de nok in het pomphuis nu de schoepjes van de impeller samendrukt, worden de ‘kamers’ tussen elk schoepje aan de bovenkant van de impeller kleiner. Als nu zo’n samengedrukte kamer aankomt bij de wateraanvoer rechtsboven gaat het schoepje van de nok af en wordt daardoor de kamer terug groter. Doordat die kamer groter wordt ontstaat er een zuigend effect en wordt er dus buitenwater aangezogen.

impellerpomp werking en draairichting

Nu begint het aangezogen water zijn reis door de onderkant van het pomphuis, waarna het aankomt bij de leiding die naar de motor vertrekt. Net na die leiding zit de nok in het pomphuis, en die nok verkleint dus weer de kamers tussen de schoepjes. Het water dat daarstraks aangezogen was, wordt dus nu terug weggeperst doordat de kamers tussen de schoepjes verkleinen. En dat wegpersen gebeurt dus in de leiding die naar de motor leidt.

Ziedaar dus: het water wordt aangezogen aan de binnenkomende leiding en wordt weggeperst in de leiding naar de motor.

Tip: Als je dus de draairichting van je impeller te weten wil komen kan je dus gewoon de bovenstaande redenering te volgen. Een ezelsbruggetje: de impeller draait altijd van de binnenkomende leiding naar de leiding die naar de motor gaat.

 

Op de hoogte blijven van de laatste artikels en video’s ? Schrijf je in op Bob’s nieuwsbrief !

22 comments… add one
  • jürgen Link Reply

    helaas houden maar weinig motorfabrikanten
    rekening met een onderhoudsvriendelijke toegang

  • [quote name=”jürgen”]helaas houden maar weinig motorfabrikanten
    rekening met een onderhoudsvriendelijke toegang[/quote]
    Inderdaad :). En dan heb je ook nog saildrives waar de impeller in de saildrive zelf zit …

  • hans wijlemans Link Reply

    Goeie site, dank u.
    Nu heb ik twee vragen:
    1. Zie ik op de foto’s met getekende tekst en pijltjes goed dat de draairichting verkeerd om is aangegeven? Vanwege de vorm van de impeller en de plaats van de in- en uitlaatpoort.
    2. Ik ben al jullie mail van een jaar kwijt, kan ik die opnieuw ontvangen ?
    Bedankt en vriendelijke groeten,
    Hans

    • Well done aritlce that. I’ll make sure to use it wisely.

    • Thanks for the great work, Paul, and kudos to David Rothman for founding Teleread. When I first starting working on the Smashwords business plan in 2005, Teleread was my primary source for market research and publisher best (and worst) practices, and under your leadership it has continued to be an important resource for me. Safe travels! If your wheels bring you through Silicon Valley, drop me an email and we’ll hook up.Thanks, Paul!

    • […] generamos el o.o6% de los 400 millones de mensajes diarios que se publican en la red social. (Entren a Gikplus.com y conozca que lugar ocupa República Dominicana entre los países que más “tuitean”plus) Tweet !function(d,s,id){var […]

    • I will be patient to see this play out. Implicit with their request is that the information released to date is insufficient to make a determination. I agree with them. Will they be able to access the original records, perhaps not. But they are saying what is being relied on by others, is unreliable to make a determination. This is significant. Lets see what happens next as other AZ officials are briefed. Bill G

  • [quote name=”hans wijlemans”]Goeie site, dank u.
    Nu heb ik twee vragen:
    1. Zie ik op de foto’s met getekende tekst en pijltjes goed dat de draairichting verkeerd om is aangegeven? Vanwege de vorm van de impeller en de plaats van de in- en uitlaatpoort.
    2. Ik ben al jullie mail van een jaar kwijt, kan ik die opnieuw ontvangen ?
    Bedankt en vriendelijke groeten,
    Hans[/quote]

    Hoi Hans, bedankt voor je reactie.
    1. Een aantal van de impellerschoepjes wijzen inderdaad de verkeerde richting uit. Reden daarvoor was dat we tijdens de opnames net een nieuwe impeller gemonteerd hadden. De schoepjes moesten zich nog goed richten wanneer de impeller voor het eerst zou draaien. Het bovenste schoepje staat wel al in de juiste richting.
    2. Alles wat in de mails stond kan je normaalgezien terugvinden op de site (vooral onder ‘kennisbank’, behalve b.v. een paar oproepen om fan te worden op facebook en zo. Mis je nog iets specifieks ? laat het dan zeker weten, dan kijk ik of ik het je alsnog kan bezorgen.

    Groeten !
    Meindert

  • jeroen Link Reply

    Op mijn boot vond ik een losse impellerpomp met elektromotor. Alles zag er goed uit maar hij zoog niets aan. Na veel proberen bleek dat de zijkanten die langs de vlakke wanden van pomphuis en deksel slepen versleten waren waardoor er geen druk werd opgebouwd. Ook zie je dit soort problemen bij boormachinepompjes. Heeft iemand deze wel eens, na te warm geworden, gerepareerd?

  • jeroen Link Reply

    Nog een tip.
    Bij een Direct gekoelde yanmar ontdekte ik dat de deksel ingesleten was. Omkeren Van het deksel oste het probleem van slechte aanzuiging op.

  • @jeroen:

    Hoi Jeroen,
    Wat bedoel je met die zijkanten die versleten waren ? Zijn dat de uiteinden van de schoepjes van de impeller ?

    Groetjes,
    Meindert

  • @ jeroen:

    goeie tip om de deksel van de impellerpomp om te draaien. je doet dit best wel enkel in noodgevallen (anders een nieuwe bestellen, is niet zo duur). Het is dan ook een goed idee om even de verf van de buitenkant af te schuren voordat je ‘m omgekeerd monteert.

    Groetjes,
    Meindert

  • Wim Link Reply

    laatste zin over draairichting is verwarrend !

  • jan Link Reply

    De helderheid van de foto’s kan wat beter. Maar ver een duidelijk verhaal.

  • maarten Link Reply

    Hallo,
    tcoh is de tekening volgens mij onjuist.
    De draairichting staat rechtsom getekend (klok mee), maar de stroomrichting geef je net anders aan.
    als het koelwater op de foto van rechts naar links gaat, dan gaat de impeller natuurlijk ook van links naar rechts.

    • At last, soeomne comes up with the “right” answer!

    • Godt skrevet! Jeg bestemte meg for noen Ã¥r siden at jeg ikke gadd Ã¥ ha dÃ¥rlig samvittighet lengre. Men den kan jo komme snikende innimellom da… Men det kommer ikke noe godt ut av det i det hele tatt. DÃ¥rlig samvittighet er bare nedbrytende!Vi gjør jo sÃ¥ godt vi kan for vÃ¥re smÃ¥ søte:)

    • Avskyr själv att ha strumpbyxor men man ser oändligt mànga kvinnor som i dag gàr pà finare middagar och gala tillställningar bàde med öppen sko och barbenta. Min medelväg är eleganta slingbacks och mycket lànga och tunna stayups utan häl. Enjoy!

  • maarten Link Reply

    opes ik bedoel:

    Dan gaat de impeller natuurlijk ook van rechts naar links (tegen de klok in)

  • @ Maarten: het tekeningetje is echt wel juist hoor :). Ik heb dit ondertussen ook al verschillende keren samen met een monteur gedemonsteerd op een dieselmotor.

    Groetjes !
    Meindert

  • Sander Link Reply

    Weet iemand waar je het rubber los kan bestellen?
    Mvg

  • Hendrik Seinstra Link Reply

    Wanneer draait de impeller in de vooruit of in de achteruit of in de vrij of altijd

Leave a Comment

BootCoachBob gebruikt cookies voor een betere surfervaring. Klik op de knop hiernaast om cookies te accepteren. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk te maken. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten