Je scheepsmotor lenteklaar maken, dat doe je zo !

We hadden het in een ander artikel al over het winterklaar maken van je motor. Nu krijg je meer uitleg over het lenteklaar maken van je scheepsmotor. Het goeie nieuws: als je voor de winter je werk goed hebt gedaan, zal deze klus helemaal zo lang niet duren. 

Boot-tewaterlaten

Foto: webinapage.com

 

Checken geblazen 

Check eerst alle slangen en slangklemmen, huiddoorvoeren, enz. op vorst- of andere schade. Als je b.v. een kapotgevroren aflsuiter hebt, wil je dat natuurlijk liefst weten voordat je in het water gaat. Zo ook: als je voor de winter alle openingen van je motor (luchtinlaat, ontluchting van de tank, …) hebt afgesloten, maak die openingen dan natuurlijk weer open. 

 

Brandstoftank

Tap een beetje brandstof uit je tank (en eventueel ook je groffilter) en check dat staaltje op water en eventuele troebelheid of vervuiling. Ziet het staaltje er niet goed uit, lees dan Bob’s artikel over dieselbacterie. 

 

Anodes

{loadposition custom1}Check de anodes in je motor zelf, als je die hebt. Vooral oudere scheepsmotoren hebben nog anodes in de delen van de motor die in contact komen met buitenwater (b.v. warmtewisselaars, …). Die anodes zijn staafjes gemaakt van zink die je in je motor schroeft. Die staafjes zorgen ervoor dat de binnenkant van je motor niet aangetast wordt door galvanische corrosie. Na het demonteren van een anode kan je het gecorrodeerde metaal op de anode er voorzichtig vanaf tikken met een hamer. Is zo’n anode voor meer dan voor de helft weggevreten, dan is het tijd om een nieuwe te gaan halen. 

Daarnaast heb je ook nog de anodes aan de buitenkant van je boot, b.v. op je romp of op je saildrive. Check of ze niet voor meer dan 50 % zijn weggevreten. Als dat wel het geval is: vervangen die handel. 

 

Antifouling

Schuur nu het onderwaterschip mooi op zodat het ruw komt te staan. Zoek eerst even uit waar de plek is in je jachthaven waar dat mag. In de meeste jachthavens is het niet toegestaan om overal antifouling af te schuren. Schuur je onderwaterschip niet met gewoon schuurpapier, maar met schuurmatjes die je nat maakt en dan gebruikt om te schuren. Antifouling in stofvorm is behoorlijk giftig, dus dat wil je eigenlijk niet inademen. ’t is sowieso altijd handig om handschoenen en een mondmaskertje (of liever nog een gasmasker) te dragen als je met antifouling aan de gang gaat. Ik gebruik zelf ook altijd vinyl of latex handschoentjes: je hoeft na het schuren en schilderen niet met thinner of iets dergelijks op je handen staan wrijven. Meestal is het gewoon voldoende om je handen even te wassen na de klus. 

Na het schuren schilder je het onderwaterschip met antifouling. Zorg ervoor dat de antifouling die je aanbrengt ook goed hecht op de vorige laag. Het makkelijkste is gewoon hetzelfde merk en soort antifouling smeren als de vorige keer. Wil je overschakelen, kijk dan goed naar de gebruiksgids van de antifouling om te zien op welke andere soorten de nieuwe antifouling goed hecht. Zorg ervoor dat je je anodes natuurlijk niet meeschildert met antifouling, zo verminder je immers de werking van de anode. Pas ook op met saildrives, het aluminium waar die vaak uit gemaakt zijn kan niet tegen (koperhoudende) antifouling. Om dat te voorkomen behandel je de saildrive best eerst met een onderwaterverf die daar specifiek voor bedoeld is. 

 

Koelsysteem

Monteer de impeller nadat je ‘m ingesmeerd hebt met waterbestendig vet (vaseline b.v.). Vul dan het buitenwatersysteem met water (b.v. door water in de wierpot te gieten tot die overloopt), om ervoor te zorgen dat de impeller niet te lang zonder water moet draaien. Dit is zeker belangrijk als je voor de winter je koelsysteem hebt drooggemaakt. Als je je koelwatersysteem winterklaar hebt gemaakt door er antivries doorheen te spoelen, vang je die antivries best op door een emmer onder je uitlaat te hangen wanneer je de motor voor het eerst terug start in het voorjaar. Let wel: mij is dit nog nooit echt goed gelukt, aangezien de uitlaat op mijn boot erg moeilijk te bereiken is als de boot eenmaal in het water ligt (en het gevloek weergalmde doorheen de jachthaven …). Interessanter is dan om een niet-giftige antivries te gebruiken (propyleenglycol) (zie het artikel over winterklaar maken van je motor) , zo belast je het milieu niet met je eerste voorjaarsstart. 

 

Accu

Check het voltage van je accu. Als dat lager is dan 12 – 12,5 V, kan je de accu best nog even opladen voordat je het water in gaat. 

 

V-snaar 

Check de spanning van je V-snaar, span ‘m aan als dat nodig is. 

 

Tijd nu om lekker terug in het water te gaan liggen !

 

Oliesysteem

{loadposition custom1}Voor de winter heb je normaalgezien de olie al vervangen en die nieuwe olie heb je goed door de motor laten circuleren. Die olie heeft de hele winter lang je mooi motor beschermd. Controleer voor de zekerheid even het oliepeil. Daarna komt het er vooral op aan om eerst de oliedruk op te bouwen in de motor om daarna de motor te kunnen starten. Die oliedruk bouw je op door de het contact op ‘aan’ te zetten. Houd de oliedruk meter goed in de gaten. Mocht je oliedruk niet op peil komen, start dan de motor met de stophendel uitgetrokken totdat je de oliedruk op ziet komen. 

 

Starten maar !  

Dan de motor eindelijk starten en op temperatuur laten komen (vergeet niet de emmer onder je uitlaat om de antivries op te vangen). Houd je meters goed in het oog (oliedruk, temperatuur, …). Kijk ook of er voldoende koelwater uit de uitlaat komt en check tenslotte ook in het motorruim of er geen olie-, brandstof-, of koelwaterlekken zijn. 

 

Heb je nog een tip toe te voegen ? Laat hieronder een reactie achter !

Vond je dit artikel interessant en wil je meer ? Schrijf je dan in op Bob’s nieuwsbrief en krijg de laatste tips zo in je mailbox !

2 comments… add one
  • Okko van Dijk

    Hallo.

    Goed dat je de informatie verstrekt maar de accuspanning is nooit 13.5 Volt hoor! Ik zou dit wijzigen als ik jullie was, dit geeft verwarring.

    Leuke nieuwe site overigens.

    Groeten, Okko

  • Hoi Okko, inderdaad, foutje ! Ik heb het aangepast. Bedankt voor de opmerkzaamheid !
    Meindert

Leave a Comment

BootCoachBob gebruikt cookies voor een betere surfervaring. Klik op de knop hiernaast om cookies te accepteren. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk te maken. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten