Strak lak- of verniswerk ziet er niet alleen prachtig uit, het is natuurlijk ook erg goed voor de bescherming van je schip. Zeker houten onderdelen moet je regelmatig bijhouden, anders doen weer en wind snel genoeg hun verwoestende werk. Dus op algemene vraag: hieronder wat tips om mooi schilderwerk te maken waarmee je jaloerse blikken zal oogsten op het water.
1. Verdeel en heers
Schilder lak of vernis nooit rechtstreeks uit de pot, maar verdeel je verf in kleine potjes of bakjes. Wanneer een pot verf lange tijd openstaat vergroot de kans dat er stof en andere onzuiverheden in je verf terechtkomen. Bovendien vervliegt je verf wanneer die blootgesteld wordt aan lucht. Wanneer de verf in je pot vervliegt en dus te dik wordt, moet je ‘m weer gaan verdunnen en dat moet dan erg secuur gebeuren, anders is je verf weer te lopend. Conclusie: verdeel je verf in kleine hoeveelheden, dan beperk je je risico’s.
2 Stof !
Minimaliseer de kans op rondvliegend stof wanneer je schildert en wanneer je schilderwerk aan het drogen is. Dit kan je doen door:
- de grond rond je schilderwerk nat te maken zodat stof niet makkelijk opvliegt als je rondloopt
- kleren aan te trekken waar niet makkelijk stof in gaat zitten (b.v. een oude regenjas)
- jezelf goed ‘af te kloppen’ wanneer je net geschuurd hebt en je daarna gaat verven, of gewoon andere (boven)kleren aan te doen.
- het ding dat je net geschilderd hebt, af te dekken, b.v. met plastic of karton (natuurlijk zonder dat je het plastic of karton contact laat maken met hetgeen je geschilderd hebt.
3. Temperatuur en luchtvochtigheid
Schilder bij de juiste temperatuur. De meeste lakken en vernissen breng je best aan bij een temperatuur tussen 15 en 25 graden. Kijk voor de precieze temperaturen op de pot of het informatieblad, dat je vaak op internet kan vinden. Hoge temperaturen zorgen voor een (te) korte droogtijd. Lage temperaturen zorgen voor een langere droogtijd. Doorgaans ligt de minimale temperatuur rond de 5 graden; onder die temperatuur daalt de kwaliteit van je schilderwerk sterk.
Daarnaast is ook de luchtvochtigheid van belang: die mag niet meer dan 85 % bedragen. Je kan dit testen door het te schilderen oppervlak nat te maken en te kijken of de natte plek na een kwartier verdwenen is. Is dit niet het geval, dan begin je best niet met schilderen. Ten slotte moet je er ook op passen dat je geen condens krijgt op je net aangebrachte verf, want dat verslechtert ook de kwaliteit van je schilderwerk. Condens is in feite het neerslaan van de vochtigheid in de lucht op een ding dat kouder is dan de omgevingstemperatuur. Ik onthoud dit altijd door te denken aan een lekkere koude pils die je uit de koelkast in de warme lucht van je huis brengt. Ziezo: condens. Condens op het ding dat je schildert kan je b.v. krijgen wanneer je vroeg ’s ochtends schildert: wanneer de omgevingstemperatuur al aan het stijgen is, maar wanneer het ding dat je aan het schilderen bent nog niet opgewarmd is.
4. Handschoenen
Persoonlijk vind ik het erg handig om vinyl of latex handschoentjes aan te trekken bij het verven. Zo moet je niet met thinner of ander product je handen bewerken wanneer je gedaan hebt met schilderen. Dit spaart tijd én je handen.
5. Je borstel
Koop een goeie borstel, die geschikt is voor lak- en/of verniswerk, en verzorg die goed zodat je ‘m vaak kan gebruiken:
- Bij een nieuwe borstel zitten er vaak haren los en als die haren in je schilderwerk terechtkomen moet je ze eruit prutsen, met alle frustratie van dien. Een groot aantal van die losse haren kan je eruit krijgen door, voordat je begint te schilderen, je borstel heen en weer te wrijven op een schoon stuk schuurpapier met een grove korrel.
- Tussen het aanbrengen van 2 lagen kan je een plastic zak (of gebruikte latex handschoen) rond je borstel wikkelen, zodat er (bijna) geen lucht meer bij kan. Zo blijft je borstel enkele uren tot een dag gewoon herbruikbaar.
- Spoel je borstel na gebruik uit met verdunner. Ik heb goeie ervaring met het gebruiken van de verdunner die de verffabrikant voorschrijft. Thinner of white spirit mengen niet altijd goed met de verf wanneer je de borstel de volgende keer in nieuwe verf doopt.
- Na het schoonmaken van de borstel met verdunner, hang je borstel met de haren naar beneden in een potje met lijnolie (bedankt Egbert voor de tip). Zo kan je ‘m eigenlijk maandenlang bewaren en blijft je dure borstel mooi intact. Als je opnieuw gaat schilderen moet je natuurlijk wel eerst alle lijnolie goed uit je borstel wrijven.
6. Voorzichtig doppen
Deze heb ik aan m’n pa te danken: dop je borstel voorzichtig in de verf, zodat er enkel verf komt te zitten op het onderste stuk van de haren op je borstel. Idealiter is de bovenste helft van je haren nog helemaal schoon. Dit zorgt ervoor dat je je borstel veel makkelijker kan schoonmaken als je verfklus gedaan is. Met een borstel die van boven tot onder vol verf zit is het bovendien moeilijker om je verf te doseren. Ook krijg je met een overvolle borstel sneller handen vol verf en dus vingerafdrukken op alles wat je aanraakt.
7. Kruiselings verven
Breng je lak of vernis altijd aan door in 2 richtingen te verven met je borstel: b.v. aanbrengen van links naar rechts en dan nog er nog eens overheen gaan van boven naar beneden. Dit zorgt ervoor dat de verf zich goed verdeelt, dat de hechting verbetert, en dat je een gladde afwerking krijgt. Je verkleint hiermee dan ook de kans op lopers in je lakwerk.
Wil je nog meer informatie en tips over schilderen. International heeft een vrij uitgebreide schilderhandleiding, die je gewoon gratis kan downloaden.
Wil je reageren ? Heb je zelf nog handige tips ? Dat kan hieronder !
Vond je dit artikel interessant en wil je meer ? Schrijf je dan hier in op Bob’s nieuwsbrief, en dan krijg je de laatste updates zo in je mailbox.
Hallo,ik heb nog een goeie tip of je kunt beginnen met verven die leerde ik van een beroepsschilder en die vertelde dat hij voor het schilderen een vloeitje(om een sigaret te rollen) tegen het te verven oppervlak drukt en als het blijft plakken dan kan hij niet beginnen maar als het eraf dwarrelt dan is het oppervlak goed droog en kan hij beginnen,6
Bedankt Coach. Een nuttige aanvulling aan deze tips zou over het voorbereidend werk kunnen gaan. Het schuren en afwassen voor het schilderen is misschien nog belangrijker voor een goed resultaat dan de tips die je hier geeft. Velen hebben de neiging om te snel beginnen te schilderen op een ondergrond die er niet klaar voor is.
Vaak schilder je meerdere dagen aaneen aan je schip. Je gebruikte kwast kun je dan na het schilderen in een boterhamzakje wikkelen en in het vriesvak leggen. De volgende dag kun je de kwast zo weer gebruiken!
I. p.v. je borstel te bewaren in het vriesvak ( erg koud voor de volgende schilderbeurt) kan je de borstel conserveren in goed aangedrukte aluminium folie ( luchtdicht dus), blijft zelfs enkele dagen goed!
[quote name=”Yves Rysheuvels”]Bedankt Coach. Een nuttige aanvulling aan deze tips zou over het voorbereidend werk kunnen gaan. Het schuren en afwassen voor het schilderen is misschien nog belangrijker voor een goed resultaat dan de tips die je hier geeft. Velen hebben de neiging om te snel beginnen te schilderen op een ondergrond die er niet klaar voor is.[/quote]
Goeie opmerking Yves. En een leuke suggestie voor een volgend artikel :). bedankt, ik neem ‘m mee !
[quote name=”tjerk”]Hallo,ik heb nog een goeie tip of je kunt beginnen met verven die leerde ik van een beroepsschilder en die vertelde dat hij voor het schilderen een vloeitje(om een sigaret te rollen) tegen het te verven oppervlak drukt en als het blijft plakken dan kan hij niet beginnen maar als het eraf dwarrelt dan is het oppervlak goed droog en kan hij beginnen,6[/quote]
Leuke tip ! bedankt ! Meindert
@ Arjen, @ Bruno: Bedankt voor de aanvullingen ! Meindert
De tip van Egbert werkt prima en je kunt het zelfs omdraaien. Omdat je meestal na het schilderen geen zin meer hebt om nog uitgebreid je kwasten/borstel schoon te maken zet hem gelijk in koudgeslagen lijnzaadolie en maak hem pas voor je volgende schilderbeurt schoon. Dit heeft ook het voordeel dat er nagenoeg geen olie meer in je kwast/borstel zit want dit zorgt ervoor dat je lak langzamer droogt. Dus eerst in de olie en voor de volgende klus pas reinigen. Zo hou ik al een aantal jaar mijn kwasten/borstels mooi en soepel.
@ Erik. Zo had ik het nog niet bekeken, maar het klinkt erg goed ! Ideaal voor mensen die (net als ik) liever minder schoonmaken dan meer :). Er kan inderdaad een hoop lijnolie in de (reeds schoongemaakte) borstels gaan zitten en die olie moet er natuurlijk allemaal uit wanneer je terug gaat schilderen.
Bedankt voor het delen !
Meindert
De international link werkt niet (meer).
Ik heb geleerd in blokken te schilderen, deze met twee of drie stevige streken over het blok in de verf te zetten, met tussenruimte. Daarna haaks erop de verf over het hele blok verdelen en tot slot nog een keer in de originele richting. Daarna er in principe niet meer aankomen.
Bij gebruik van een roller zie ik vaak dat men de roller op het oppervlak laat. Daardoor blijven dezelfde plekken steeds “vet ” of juist “mager”. Wen je aan om aan het eind van een “slag” de roller even van het oppervlak op te tillen en licht te verplaatsen. Dan verdeeld de verf veel beter. Vergelijk met een (auto) wiel dat door een plas water gereden heeft.
[quote name=”Smidenco”]De international link werkt niet (meer).
Ik heb geleerd in blokken te schilderen, deze met twee of drie stevige streken over het blok in de verf te zetten, met tussenruimte. Daarna haaks erop de verf over het hele blok verdelen en tot slot nog een keer in de originele richting. Daarna er in principe niet meer aankomen.
Bij gebruik van een roller zie ik vaak dat men de roller op het oppervlak laat. Daardoor blijven dezelfde plekken steeds “vet ” of juist “mager”. Wen je aan om aan het eind van een “slag” de roller even van het oppervlak op te tillen en licht te verplaatsen. Dan verdeeld de verf veel beter. Vergelijk met een (auto) wiel dat door een plas water gereden heeft.[/quote]
Bedankt voor de tips ! de link is gefikst.
Groetjes,
Meindert
bedankt voor de tips 🙂 😆
ik heb een vraagje. ik heb vandaag mijn stoeltjes gelakt met een witte lak. ik heb eerst alles goed geschuurd, daarna geverfd met grondverf en hierna met witte lak (beide op waterbasis) geverfd. Ik heb hierbij ook een lakrollertje gebruikt. maar ik blijf hierbij een beetje puntjes houden in de lak op het hout (zie het als heeele kleine pegeltjes ) het oppervlak is dus niet heel erg strak nu. Het was vandaag zonnig en +- 13 graden denk ik?
Heb er nu één laag lak op zitten. Heeft nu nog tips voor de volgende? Ik heb ook een ronde kwast en heb het idee dat het hiermee wel strakker wordt.
Danku Gr. Irma
Hebbie hem schoongemaakt met een spons en ammomiakwater oplossing ? Daarna weer met schoon water ?
De tekst op de praxis site is identiek. Hebben zij de uwe gejat of andersom?
Dankjewel voor deze tekst met tips voor strak schilderwerk. Je hebt gelijk dat de temperatuur invloed heeft op viscositeit en bijgevolg ook de droogtijd van de verf. Het kan daarom ook handig zijn een verdunner te gebruiken. Let wel op: elke verfsoort vraagt om een andere verdunner en goed roeren is enorm belangrijk.
Verdun met lampenolie. Behoud glans. Andere verdunners zijn meestal op aardoliedestilaten basis en dit vreet de glans.
Ik heb mijn kwasten voor binnen in een sopje water gezet. Tijdje later wil ik de kwast weer gebruiken maar staat die een beetje uit elkaar in het midden. Hoe komt dat?