Waarom een beluchter monteren ?

De meeste binnenboord scheepsmotoren worden (direct of indirect) gekoeld met het water waar het schip in vaart. We noemen dat dan ook buitenwater of, voor de gemakkelijkheid, zeewater (ook als je op zoet water vaart). Dat water wordt opgepompt door een impellerpomp. Dan loopt het buitenwater door je motor, waar het de motor koelt. Het buitenwater warmt dus op op. Tot slot komt dit opgewarmde water samen met de uitlaatgassen van je motor in de uitlaat. Hieronder zie je in een schema hoe dat in z’n werk gaat.

schema scheepsmotor draaiend zonder beluchter

Dit betekent dus dat het koelwatergedeelte van de motor dus indirect in verbinding staat met de cilinders van je motor, daar waar de verbranding gebeurt.

Hevelwerking

Even een brokje fysica: beeld je het volgende experiment in. Je zet een volle emmer water op een hogere plek dan een tweede, lege emmer. Dan leg je een slang in de bovenste emmer die uitkomt in de laagste emmer en je zuigt onderaan die slang totdat er water uitkomt. Daarna leg je snel het uiteinde van de slang waar je aan zoog in de lege emmer: je zal zien dat het water blijft lopen. Dit komt door allerlei fysica-wetten waar we verder gelukkig niets vanaf hoeven te weten.

De motor van een boot is doorgaans onder de waterlijn geplaatst. Dat wil dus zeggen dat, als er eenmaal buitenwater door de motor aan het lopen is door middel van de impellerpomp, dat dat water ook kan blijven vloeien wanneer de motor stilstaat. De motor neemt dan de plek in van de tweede, lege, emmer uit ons experiment van daarnet.

En omdat we eerder al zagen dat het buitenwatersysteem van de motor in verbinding staat met het verbrandingsdeel (de cilinder), betekent dat dus dat er buitenwater door je motor kan lopen nadat je je motor uitzet. Het water blijft dus lopen, vult de uitlaat aan de motor en vult voor een stuk de uitlaatslang. Omdat er water blijft bijvloeien, komt dat water tot slot ook terecht in de cilinder, en dat via de kleppen (zie schema hieronder).

schema scheepsmotor stilstaand zonder beluchter

Dit water in je motor kan enorm onprettige gevolgen hebben, zeker als het water een paar dagen of weken blijft staan in je motor. Het zorgt ervoor dat de onderdelen in je motor verroesten en dus verzwakken of vast komen te zitten. Als je geluk hebt en er snel bij bent kan de schade beperkt zijn, maar als het water al lang in de motor staat, kan het zijn dat je een kruis kan maken over je scheepsdieseltje.

Onderbreken van de hevelwerking

Zo’n ondergelopen motor is dus niet zo’n leuk scenario. Dat is dus de reden waarom we een beluchter gaan monteren. Die beluchter zorgt er immers voor dat:

  • bij draaiende motor het buitenwatercircuit niet onderbroken wordt, en;
  • bij stilstaande motor er lucht toegevoegd wordt aan het buitenwatercircuit (zie schema hieronder).

Het voordeel hiervan is dat de hevelwerking onderbroken wordt, zodat er dus geen buitenwater in het verbrandingsdeel van de motor kan stromen. Een beluchter kan op verschillende manieren werken. Eén manier is door middel van een rubber terugslagklepje dat tijdens het draaien van de motor het koelwatercircuit afsluit. Als de motor stil wordt gezet, ‘trekt’ het water het klepje naar beneden, zodat er lucht aangezogen wordt. Om een dergelijke beluchter in actie te zien, kan je best even kijken naar deze videocursus: beluchter servicen.

schema scheepsmotor stilstaand met beluchter

Wil je reageren ? Dat kan hieronder !

Vond je dit artikel interessant en wil je meer ? Schrijf je dan hier in op Bob’s nieuwsbrief, en dan krijg je de laatste updates zo in je mailbox.

16 comments… add one
  • Geert Link Reply

    Ik denk dat ik me daar deze winter eens mee ga bezighouden. Bedankt voor de tip!

  • Veel succes ermee Geert !
    Meindert

  • Peter Vonk Link Reply

    Regelmatig controleren/schoonmaken van de beluchter is belangrijk. Ik heb waterschade aan de motor gehad, omdat het rubberballetje in de beluchter niet goed meer functioneerde. Waarschijnlijk door spinnenpoep of muggen. Mijn beluchter had al een kleine afvoerslang door de romp naar buiten voor lekwater van de beluchter. De monteur heeft sindsdien een zeer eenvoudige “modificatie” toegepast. Het rubberballetje in de beluchter is nu verwijderd en er is een ringetje met kleine doorlaat in de slangtule geplaatst. Als de motor loopt zie je een zeer kleine hoeveelheid koelwater door het afvoerslangetje naar buiten lopen, ter controle. Bij het uitzetten van de motor wordt er lucht naar binnen gezogen om hevelen te voorkomen. Een perfecte bedrijfszekere oplossing naar mijn idee.

  • @ Peter. Inderdaad, dat is een goeie oplossing. Ik heb zelf ook al problemen gehad met de terugslagklep in m’n beluchter en nu heb ik ook zo’n systeem als jij beschrijft. Bedankt voor het delen van je ervaringen !

    Meindert

  • Cor Link Reply

    Hallo Bob,ook probleem gehad,heb mijn wierbak boven de waterlijn geplaats en een klein gaatje de grote van een speldeprik gedaan in het deksel ze zeggen dat het werkt maar ik durf de buitenboordkraan als de motor is afgezet niet open te laten staan uit angst dat het weer gebeurd zou graag vanwege de ruimte de wierbak terug willen plaatsen onder de waterlijn kan datof moet er toch een beluchter op gemonteerd worden maar hoe ga ik dan te werk vanaf mijn propellerpomp naar de wierbak graag een antwoord van u evt met een schets hoe en wat alvast bedankt vrgr Cor :-*

  • [quote name=”Cor”]Hallo Bob,ook probleem gehad,heb mijn wierbak boven de waterlijn geplaats en een klein gaatje de grote van een speldeprik gedaan in het deksel ze zeggen dat het werkt maar ik durf de buitenboordkraan als de motor is afgezet niet open te laten staan uit angst dat het weer gebeurd zou graag vanwege de ruimte de wierbak terug willen plaatsen onder de waterlijn kan datof moet er toch een beluchter op gemonteerd worden maar hoe ga ik dan te werk vanaf mijn propellerpomp naar de wierbak graag een antwoord van u evt met een schets hoe en wat alvast bedankt vrgr Cor :-*[/quote]

    Hoi Cor,

    De wierbak onder de waterlijn terug monteren met dat gaatje erin lijkt me niet wijs :). Dus als je ‘m terug onder je waterlijn plaatst, dan moet je zeker zijn dat het gaatje helemaal toe is. Je kan je wierbak onder de waterlijn terug monteren, maar dan moet je een beluchter monteren, b.v. in de slang tussen je huiddoorvoer en je wierbak. Zo’n beluchter neemt niet zoveel plaats in, dus dat zou je al wat ruimte moeten besparen.

    Veel succes !
    Meindert

  • Roel Link Reply

    Bij mij komt er veel water uit het gaatje boven in de beluchter, is de oplossing hiervoor het vervangen van de koppakking? Of hoort er veel water uit te komen?

    groet Roel

  • PAul Link Reply

    Hallo Bob,

    Mijn wierbak hang boven de waterlijn. Als ik de motor start vult de wierbak met water tot de deksel. Dan loopt deze geheel leeg en duurt het even voordat de wierbak weer vol is.
    Ik heb dus geen constante stroom koelwater..
    Is dit normaal of kan ik hier iets aan doen.

    Gr Paul

    • This has nothing to do with kitchen reno's, but I notice you have a single-basin sink. Single basins and I are lifelong nemesis, especially since I have been reduced to using a shallow one for the last three years. What is your dish washing connoguratiif? Microfiber pad and a draining rack? Dishwasher?

  • Ydo Link Reply

    Beste Meindert,

    In de onderste tekening zit m.i. een fout waardoor de beluchter niet werkt. Alle aangezogen koelwater moet via de omgekeerde U-buis met beluchter lopen, dus bypass bij pijl linksonder blokkeren.

    Groet, Ydo

  • Meindert Link Reply

    Hoi Ydo, je hebt gelijk ! Waar de blauwe pijl staat moet het eigenlijk dicht zijn, zodat het water alleen via de buiging langs de bovenkant langs kan.

    Bedankt !
    Meindert

  • T.V.P. Ringelberg Link Reply

    Wat hebben jullie gebruikt als beluchtings- ventiel.
    Heb bij ventus gekeken maar 95 euro vind ik vrij duur als er geen andere oplossing is dan maar een ventus beluchter . heeft iemand een suggestie. Groetjes Peter

  • Ik heb volgens mij per ongeluk een ontluchter in plaats van een beluchter gekocht, dat was denk ik niet zo heel handig. Want in de motor komt natuurlijk juist door middel van lucht het water tegengehouden worden, en niet andersom. Niet zo handig dus. Mijn vraag is of ik met een ontluchter nog wat kan als het gaat om het onderhoud van mijn boot? Of zal ik die gewoon terugdoen?

    Groetjes,

    Roy

  • Robert Link Reply

    Beste,

    Wat met motor met gesloten circuit?
    Bedankt,

  • Robert Link Reply

    Wat met motor met gesloten circuit?
    Bedankt,
    Robert

    Op vorige vraag nog geen antwoord ontvangen?
    Kan je even kijken?

    • Meindert Link Reply

      Wat bedoel je met gesloten circuit ?

Leave a Comment

BootCoachBob gebruikt cookies voor een betere surfervaring. Klik op de knop hiernaast om cookies te accepteren. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk te maken. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten